fredag, juli 10, 2009

 

Bifamilie i hulmur

I søndags blev jeg kaldt ud til en husejer, som havde bier i en hulmur i laden. Bierne havde angiveligt boet i væggen i flere år. Normalt afviser jeg altid at hente sådanne bier – da man jo må rive væggen ned for at få fat i bierne – så i stedet henviser jeg til Matas som har passende midler til den slags.

Men denne husejer var ikke sådan at afvise, og ligefrem helt parat til at rive væggen ned, så jeg kunne få fat i bierne. Til sidst løb jeg tør for argumenter og tog ud og så på sagerne medbringende antihistamin og en ekstra bidragt til husejer (jeg tror han ville have valgt en lidt større model) og en røgpuster.

Det blev en usædvanlig stor oplevelse at se hvordan bierne havde bygget bo – Et flot helt tæt yngelleje i midten omgivet af honning og pollen. Udstrækningen af hele boet var vel omkring 3/4 meter i diameter, og det viste sig at der lige er plads til 2 lag tavler i en hulmur (mon mureren har tænkt på det?) Dronningen fandt vi desværre ikke og jeg formoder hun gik til i kampens hede.

Alle yngeltavler blev samlet og lagt i en opstablingskasse sammen med de unge bier der var. Tavler med honning blev omhyggeligt sorteret fra og husejer høstede senere et par kilo honning fra sin mur. En del trækbier fandt også ned til stadet, som jeg for en sikkerhedsskyld lod stå et par dage for på den måde at tiltrække de sidste.

Alt i alt en uforglemmelig og sjov oplevelse. På grund af dronningemanglen er de nu fusioneret med en lille sværm og i fuld fart med yngelsætning.


Hilsen Dorthe

Flere billeder af bierne her.

Comments: Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



blogspot hit counter